
November 16-17, 2000 • Hong Kong

Press,
Power

&
Politics

ASIA



Board of Trustees

Charles L. Overby, Chairman 
and Chief Executive Officer

Peter S. Prichard, President 

Harry W. Brooks Jr.
Madelyn P. Jennings

Malcolm R. Kirschenbaum
Bette Bao Lord
Brian Mulroney
Jan Neuharth
Will Norton Jr.
John C. Quinn

Josefina A. Salas-Porras
John Seigenthaler

Paul Simon

Allen H. Neuharth, Founder

Editorial:
Maurice R. Fliess
Rod Sandeen

Photos: 
Judy G. Rolfe

Map: 
Grant Jerding

The Freedom Forum World Center
1101 Wilson Blvd.
Arlington, VA 22209
USA
Tel: 703/528-0800
Fax: 703/284-3529
E-mail: news@freedomforum.org
Internet: www.freedomforum.org

The Freedom Forum Asian Center
Offices 1502-03, 15th Floor
Shui On Centre, 6-8 Harbour Road
Wanchai, Hong Kong
Phone: 852-2596-0018
Fax: 852-2598-8818
E-mail: tffasia@freedomforum.org.hk

Order publications by phone:
The Freedom Forum makes available 
single copies of a wide range of 
conference reports, studies, speeches 
and other publications related to the 
media, journalism education and the 
First Amendment. To request a 
publications list call 800/830-3733.

Online:
The Freedom Forum’s online news 
service,  free!, is on the Internet at 
www.freedomforum.org. This service is 
a timely source of information about free
press, free speech, free spirit and 
journalism issues worldwide. 

PRESS, POWER & POLITICS • ASIA MEDIA FORUM

Contents Page

Political reporting tests freedom in Asia 1

Independent media bolster Hong Kong, official says 2

Journalists compare coverage of Hong Kong, Taiwan elections 3

Aggressive political coverage can lead to disdain, death threats, censorship 4

Indonesian editor supports press council to resolve media disputes 5

Online news sites: helping to plug in voters 6

Panelists draw sharp distinction between Asian and Western 
political cartooning 7

Free-flowing discussions accentuate Hong Kong forum 8

From the vantage
point of Hong Kong,
The Freedom Forum
on Nov. 16-17 exam-
ined how the news
media are covering
elections and other
political develop-
ments across Asia.

Speakers from
Hong Kong and nine
Asian nations – India,
Indonesia, Malaysia,
Mongolia, Philippines,

South Korea, Sri Lanka, Taiwan and
Thailand – described varying degrees of suc-
cess and frustration in trying to report polit-
ical news.

The program got off to a positive start
when Anson Chan, the second-ranking per-
son in the government of Hong Kong, said
freedom of the press is essential to the con-
tinued well-being of Hong Kong, which since
the end of British control in 1997 has been a
“special administrative region” of China. But
her remarks were offset by a sobering

assessment from Willy Wo-Lap Lam, a Hong
Kong journalist known for his hard-hitting
reporting on the Chinese government. Lam
said that the man who presides over Hong
Kong, Tung Chee-hwa, has restrictive views
regarding the press that echo those of the
leadership in Beijing.

And so it went: a beacon of hope here, a
shroud of censorship (or self-censorship)
there. Where democracies are taking root,
the news media are working mightily to
nourish them. Where strong-arm leaders
still rule, courageous journalists are chal-
lenging the established order.

The discussions focused not only on how
newspapers and broadcasters have covered
recent elections across Asia, but also on how
Internet Web sites are beginning to play a role,
and on how Asian editorial cartoonists are
persevering in often-hostile environments.

The two-day program in Hong Kong,
home of The Freedom Forum Asian Center,
concluded the yearlong series of forums on
“Press, Power & Politics.” Previous 2000
forums were held in Lima, Peru; London;
and Accra, Ghana.

Chris Wells, senior
vice president/
international of The
Freedom Forum 

Asian journalists gather in Hong Kong
to assess their leeway to cover politics



For journalists in Asia, covering elections,
in particular, and politics, in general, can be
like negotiating a minefield. In a politically,

socially and eco-
nomically diverse
region that stretch-
es from Kabul to
Jakarta, even those
working for rela-
tively free news
media, such as in
Hong Kong or
Thailand, face
daunting challenges.

In November,
well-known China
critic Willy Wo-Lap
Lam resigned from
the English-lan-
guage South China
Morning Post of
Hong Kong after
being abruptly
replaced as China
editor — a job he
had held for more
than 10 years. Lam
often wrote criti-
cally of the govern-
ment in Beijing. In

a book published last year, he offered an
unflattering observation of Chinese President
Jiang Zemin. “Jiang watchers have spotted
similarities between his Machiavellian
approach to grabbing and wielding power and
that of Mao (Tse-Tung),” he wrote.

Lam’s ouster, which drew protests from
his co-workers, came just three weeks after
Hong Kong reporters in Beijing were berated
by Jiang for the mere asking of a provocative
question. Jiang, who rarely faces unpro-
grammed queries from Chinese journalists,
was tossed a political hot potato by one of the
bolder Hong Kong reporters who wanted to
know more about the support of China’s vice
premier for Hong Kong Chief Executive Tung
Chee-hwa. Did this amount to an “imperial
order” for Tung to receive another term when
his first one expires in 2002, the reporter
asked.

While cameras rolled and clicked, Jiang,
in a rare public show of emotion, gesticulated
and shouted in Mandarin, Cantonese and
English at Hong Kong reporters gathered

around him for what was supposed to be only
a photo opportunity. “You pressmen need to
know more,” sputtered Jiang, according to an
English transcript published in the South
China Morning Post. “But the questions you
keep asking — too simple, sometimes naïve.
Understand or not? Got it? … If your reports
are not accurate enough, you will have to be
held responsible. I did not say giving an impe-
rial order. No such meaning at all.”

Observers will have to wait and see if the
warning will chill Hong Kong journalists’ cov-
erage of news sensitive to China. Chinese
media neither printed nor uttered a word
about their president’s outburst. But news
accounts were available to the growing num-
bers (estimated at about 16 million) in China
who have access to the Internet. They get
news from the Internet despite the Chinese
government’s frantic —  and so far unsuc-
cessful — attempts to control it.

All across Asia, journalists face various
forms and varying levels of censorship and
harassment as they attempt to report on
tumultuous political times and complicated
election scenarios.

Thailand will hold the first Asian election
of the new millennium on Jan. 6, 2001. Like
Malaysia and several other mainland Asian
states, Thailand is a constitutional monarchy
with a parliament and a prime minister as
head of state. The country’s press, while beset
with self-policing problems, functions with-
out government interference. 

For Thailand’s southern neighbor,
Malaysia, control of the news media has been
firmly clasped in government hands during
the 18-year rule of Prime Minister Mahathir
Mohamad. The control grew tighter following
the 1998 arrest of Anwar Ibrahim, a deputy
prime minister who was once Mahathir’s heir
apparent. Ibrahim underwent lengthy trials
on subversion and sodomy charges and was
convicted and jailed on both counts. He

denied any guilt and said he was a victim of
trying to effect democratic reform.

Since then, Malaysian readers’ confi-
dence in the one-sided reporting of the gov-
ernment-controlled press has plummeted
and mainstream circulation has declined.
Meantime, the circulation of Harakah, a
twice-weekly organ of the Pan Malaysian
Islamic Party (PAS), a fundamentalist oppo-
sition party, more than quadrupled to
500,000. Independent and opposition
Internet Web sites became principal sources
of news, and an independent Internet news
site called Malaysiakini appeared at election
time to award-winning acclaim.

In March, the government cracked down
on Harakah by enforcing a regulation
restricting its distribution to party members
only and limiting publication to twice a
month. The government also closed a month-
ly magazine and a weekly newspaper.

In the general election following
Ibrahim’s arrest,  Mahathir’s United Malays
National Organization party, the dominant
player in a government coalition, retained
control but with a smaller majority. 

News media in some other corners of Asia
have fared better:

■ Five Asian states — the Philippines,
Singapore, South Korea, Sri Lanka and
Taiwan — provide for direct election of a
president. An untrammeled press, despite
some pressure from government and other
special interests, flourishes in all but
Singapore and Sri Lanka. In South Korea,
however, the press earlier this year agreed to
tight restrictions on coverage of the summit
between President Kim Dae Jung and North
Korean leader Kim Jong Il. 

■ Parliamentary elections thrive in India,
Indonesia, Mongolia and some other Asian
countries. The news media function freely in
India and Indonesia but battle for independ-
ence in Mongolia.

PRESS, POWER & POLITICS: ASIA 1

“All across Asia, journalists face various
forms and varying levels of censorship and
harassment as they attempt to report on
tumultuous political times and complicated
election scenarios.”

Political reporting tests freedom in Asia 

Arnold Zeitlin, director of
The Freedom Forum
Asian Center

Susan Bennett,
director/Asia and
European programs of
The Freedom Forum



The second-ranking official in the
government of Hong Kong gave a ringing
endorsement of press freedom as the Asia
Media Forum on “Press, Power & Politics:
Asia” got under way.

Anson Chan, chief secretary for
administration, said in a keynote address
that the Hong Kong news media have “not
lost any of [their] fabled sting” in the
three and a half years since the former
British colony was handed over to China.
They continue “to rigorously and relent-
lessly exercise [their] role as a watchdog
on the government,” she said.

“Hong Kong regards press freedom as
a bedrock guarantee of our way of life. It
is enshrined in our constitution. More
importantly, it is imbedded in the hearts
and minds of our people,” Chan said. “We
want to see press freedom deepened, not
diminished. We believe stronger and even
more professional media, free of self-cen-
sorship or political correctness, would be
beneficial to our society.”

Later in the program, Willy Wo-Lap
Lam, who on Nov. 6 resigned from the
South China Morning Post after being
relieved of his responsibilities as associ-
ate editor for China news, hailed Chan’s
remarks as “a Magna Carta for press freedom”
in Hong Kong. But he cautioned that the chief
executive of Hong Kong’s government, Tung
Chee-hwa, has views on press freedom that
are “closer to the standard north of the bor-
der” in mainland China. In addition, Lam said
he has detected a decline in aggressive cover-
age by Hong Kong news media over the last
several years.

In her remarks, Chan said people in Hong
Kong (population 6.8 million) enjoy not only
freedom of the press but also “the freedoms of
speech, assembly, worship and the myriad
other freedoms which are inherent in and
fundamental to an open, tolerant, law-abid-
ing, pluralistic society.”

Hong Kong “is the same noisy, argumenta-
tive place that it has ever been, and maybe
more so,” she said.

Chan, who worked for the British govern-
ment in Hong Kong for 35 years prior to the
transition to Chinese sovereignty, said those
freedoms are protected by “our English com-
mon-law system,” an independent judiciary
and Hong Kong’s constitution. In the consti-
tution, known as the “Basic Law,” China
granted Hong Kong some autonomy under the
concept of “one country, two systems.”

“How freely the press operates in Hong
Kong is seen as a litmus test for ‘one country,
two systems,’ ” she said. “Any perceived slip-
page is counted as a step down a slippery
slope.”

Hong Kong’s bustling economy is
directly tied to “a free and unfettered flow
of news and information,” she added. “Any
signs of political correctness or self-cen-
sorship clogging up that flow” would send
“all the wrong signals” to business partners
and to the world at large.

In fact, the press is tougher on Hong
Kong’s current government than it was on
the previous British authorities, she said.
Before opening the local newspapers each
morning, Chan said she reminds herself of
something Nelson Rockefeller said during
his time in public service: “Reading about
one’s failings in the daily newspapers is
one of the privileges of high office in a free
country.”

Nor have Hong Kong’s news media
shied away from covering issues of great
sensitivity to the Beijing government, she
said, mentioning Taiwan, Tibet, Chinese
dissidents and the Falun Gong spiritual
movement.

Chan said a free press must be accept-
ed “warts and all. You can’t have a virtually
free press or a more-or-less free press.
That’s like being a little pregnant.”

At the same time, she told the audi-
ence of about 200 people — including a siz-
able contingent of working press — that it is
in the news media’s best interests to aspire to
“the highest possible standards. The higher
the standards, the greater [the] standing and
impact and influence in the community will
be. And that is good for the media and good
for the community.”

Hong Kong’s lively media scene includes
26 Chinese-language daily newspapers and
more than a half-dozen English-language
dailies as well as television and radio outlets.
Chan said the competition, especially among
the Chinese-language press, has led to com-
plaints of “a general dumbing-down in a
scramble for juicier stories, sharper angles
and more sensational headlines.”

Given the tremendous freedom it enjoys,
the press “should take it upon itself to better
inform and illuminate the public” by seeking
the truth and striving for fairness, she said.

Both Chan and the program’s second
speaker, Lam, expressed concern that some of

2 PRESS, POWER & POLITICS: ASIA

Freedom Forum President Peter S. Prichard welcomes
Anson Chan to the Asia Media Forum.

Willy Wo-Lap Lam decries a “day-to-day downward spiral”
of media willingness to tackle vital issues.

“You can’t have a virtually free press or a
more-or-less free press.”

—Anson Chan, chief secretary for administration, Hong Kong 

Independent media bolster Hong Kong,
Anson Chan’s remarks hailed as ‘Magna Carta for



Journalists compare coverage
of Hong Kong, Taiwan elections

A former Hong Kong legislator said she
saw a direct link between a declining interest
in Hong Kong politics and superficial cover-
age by the local news media.

Christine Loh, now a newspaper colum-
nist, lamented a trend toward short stories
emphasizing gore and sex. “I’m not sure that’s
doing Hong Kong people a favor,” she said.

Loh and Rex Wang, chief editorial writer
for the Taiwan News, compared notes about
how the media in Hong Kong and Taiwan,
with China looking over their shoulders, cov-
ered recent elections on the two islands.
Author Bette Bao Lord, a Freedom Forum
trustee, moderated the discussion.

In Taiwan, voter turnout for the March
presidential election was 83%, up from 74% in
1996, Wang said. In Hong Kong, voter turnout
for the September legislative elections was
43%, down from 54% in the first post-colonial
election in 1998, Loh said.

In Taiwan, the media are biased and play
the China factor prominently, Wang said.
Meanwhile, in Hong Kong, Loh said, the
media are bored with elections and don’t
cover the China factor aggressively.

Part of the problem is that the legislature
in Hong Kong “is relatively meaningless
because it doesn’t have power,” Loh said.
Most of the political clout in Hong Kong lies
with the chief executive, Tung Chee-hwa,
who was selected by a pro-Beijing committee. 

The media and an electorate of 3.5 mil-

lion in Hong Kong also deal with elections in
which candidates campaign for only 24 of the
60 legislative seats. The other 36 legislators
are elected by the “business and professional
elite,” composed of an additional electorate
of about 200,000 people, most with a pro-
Beijing leaning.  

Further complicating life for the media is
that the campaigns are not about issues
because the legislature has such little power,
Loh said. Still, she said, the people have an
interest in public affairs. The media could
feed that interest by providing in-depth cov-
erage and analysis of politics.

In Taiwan, the Kuomintang (KMT) party
that ruled the country for 51 years was oust-
ed in the presidential election in March.
Chen Shui-bian, representing the Democratic
Progressive Party and independence for
Taiwan, was elected. More than 90% of the
media supported the KMT and a policy of one
China, Wang said, and most of the media now
favor a recall of the new president for ending
construction of a nuclear power plant.

Martial law was lifted in Taiwan in 1987
when there were 31 newspapers on the
island, opening the way for a free press. Now
there are 367 newspapers, 121 radio stations
and 27 cable television systems, Wang said.

Wang criticized the media for making up
stories to fan controversies. “We call the
media in Taiwan not fact-finders but story
manufacturers,” he said.

PRESS, POWER & POLITICS: ASIA 3

the best minds in Hong Kong journalism are
leaving the profession. Chan urged news exec-
utives to confront the problem by offering
more career opportunities and training as
well as better compensation. She commended
The Freedom Forum for conducting numer-
ous seminars and conferences for journalists
at its Asian Center in Hong Kong.

Lam, whose view of press freedom in Hong
Kong was less sanguine, said “a climate of
fear, a climate of intimidation” initiated by
Chinese leaders in Beijing has contributed to
the high rate of turnover that both he and
Chan deplored. “This (turnover) has had a
telling and a very detrimental effect on the
quality of Hong Kong journalism,” Lam said.

The Basic Law provides that the govern-
ment cannot dictate to Hong Kong’s media, he
said, but “psychological warfare” is another
story. Chinese President Jiang Zemin and his
colleagues “have been quite successful with
this intimidation campaign — killing the chick-
ens to scare the monkeys, this kind of thing.”

In his own case, Lam tied his departure
from the Morning Post to his no-holds-barred
coverage of China and its government. Lam
was stripped of his China editorship four
months after the newspaper’s leading share-
holder complained about his coverage of a
meeting between Jiang and Hong Kong indus-
trialists on the issue of Tung’s possible selec-
tion in 2002 for another term.

Last year Lam completed a book that can-
didly assessed the Chinese president. Lam
worked on the book during a Freedom Forum
fellowship in New York City.

His comments to the Asia Media Forum
came during a conversation with veteran U.S.
journalist Bernard Kalb. 

Lam said Hong Kong’s newsrooms lack full
independence from “powerful owners and
management who may have a different agen-
da because of their diverse and huge invest-
ments in the mainland.”

At the moment, he said, there is no need
to be an alarmist about Hong Kong’s news
media, which are “still lively and vibrant.”

“However, I do see problems” — a “day-to-
day downward spiral” of not touching on vital
issues. If that trend continues, press freedom
“might be impaired,” he said.

Freedom Forum trustee Bette Bao Lord (right) leads the discussion featuring Christine Loh of Hong
Kong and Rex Wang of Taiwan.

official says
press freedom’



The power of television came late to
Thailand, but it came with impact.

Independent television was created
about five years ago with a government man-
date that its content be at least 70% news
and documentaries, according to Suthichai
Sae-Yoon, group editor in chief for Nation
Multimedia Group and founder of Thailand’s
first 24-hour news channel.

A former newspaper editor, he joined
Thailand’s first independent station, ITV, in
1996 to provide that content. Among the first
stories was election fraud, with footage of
ballot boxes being stuffed. “People said,
‘That’s the kind of TV we want,’ ” he said.

Sae-Yoon also took his cameras to outlying
regions where politicians were stumping for
votes. Villagers were interviewed about the
issues important to them, and college profes-
sors helped the people phrase their questions.

When the politicians showed up to answer
questions, the scene was broadcast live.

In the beginning, politicians liked the
coverage because it gave them public expo-
sure, Sae-Yoon said, but later they grew to dis-
like it because it put them on the spot.

In Malaysia, the Web site Malaysiakini
(“kini” means “now” in Malay) has taken
advantage of a new law to provide independ-
ent news coverage in a country where the
media are controlled by the state. In his
enthusiasm to create a high-tech industry in
Malaysia, Prime Minister Mahathir Mohamad
endorsed a multimedia law that gives Internet
sites such as Malaysiakini.com much more
freedom than print media to report the news.

Premesh Chandran, co-founder of the
online news site, said the year-old
Malaysiakini also serves as a mirror of the
Malaysian media and pressures them to
improve.

Iqbal Athas covers the Tamil separatist
movement as defense correspondent for The
Sunday Times in Sri Lanka. For the last two
years — since he wrote about military pro-
curement — he has had two police guards
stationed outside his home. Athas and his
family had received death threats in the past
when he reported on setbacks inflicted by the
Tamil Tigers on the Sri Lankan military.

During recent elections in Sri Lanka, the
news media were barred from writing about
the Tamil war. It was the first time in 51 years
of Sri Lankan independence, Athas said, that
the media had been censored.

Nomin Lhkagvasuren, formerly an editor
with the Gobi Business News in Mongolia and
now a free-lance journalist, said the
Mongolian press has not yet learned to cover

elections professionally. The country has
been democratic for only 10 years, and the
citizens and the press are still learning how to
live and operate in a democratic society.

Public-opinion polls taken in 1998 among
Mongolian voters indicated that ex-
Communists would win the 2000 parliamen-
tary elections. During those two years, she
said, media coverage did little to change the
minds of the electorate.

A 1998 law says the state can’t own any
media in Mongolia. But radio and television
still are controlled by the state because they
rely on government subsidies, Lhkagvasuren
said.

Radio and television are the only media
that reach the countryside, where more than
two-thirds of Mongolians live.

The Mongolian Ministry of Justice, which
registers all media, accused the independent
press of acting unethically during the 2000
election campaign, Lhkagvasuren said. The
ministry accused newspapers of soliciting
bribes from political parties, of which there
are about two dozen, in exchange for not writ-
ing critical articles. The newspapers denied
the charge.

The media in South Korea recently came
under criticism for agreeing not to write arti-
cles offensive to North Korea during the his-
toric summit meeting between the two ene-
mies earlier this year. South Korea has been
free of military rule for 10 years, and the
media are free. But Young Joon Hahm, Asian
correspondent for the South Korean daily
Chosun Ilbo, said the agreement endangered
the free press in South Korea.

Diana Lin, executive producer for TVB
News in Hong Kong, said she sees the role of

Aggressive political coverage can lead

4 PRESS, POWER & POLITICS: ASIA

Premesh Chandran describes the role of his
Malaysiakini Web site, as Young Joon Hahm of
South Korea’s Chosun Ilbo newspaper listens.

Diana Lin, shown on the set of TVB News in
Hong Kong, says campaign coverage should
focus on personalities, not issues.

From left: Suthichai Sae-Yoon says voting fraud made compelling TV in Thailand. Nomin Lhkagvasuren
tells The Freedom Forum’s Arnold Zeitlin (right) that Mongolia’s press is learning democratic values.



PRESS, POWER & POLITICS: ASIA 5

to disdain, death threats, censorship
television during an election campaign as
showing viewers the personality of the candi-
dates, adding that there isn’t enough time to
get into issues. Generally, she said, the issues
are the same in each campaign. The candi-
dates either are pro-government, pro-democ-
racy or pro-Beijing.

Dorab Sopariwala, election analyst for the
Star News channel in India, said the Election
Commission in that country barred television

stations from broadcasting results of exit
polls during elections. The media ignored the
ruling, and eventually the courts agreed with
them. But elections are complicated in India,
which has a population of more than 1 billion,
an illiteracy rate of about 50%, a huge land-
mass and a history of voter fraud. For
instance, national elections cannot be held on
the same day because troops must be moved
from region to region to ensure fair elections.

In addition to those complications,
Sopariwala said he has become reluctant to
make projections based on exit polls
because elections have gotten so close. If a
forecast is off, it can lead to erroneous
reports that the wrong government — not
just the wrong candidate — has won the
election.

“No one in his right mind should be exit
polling in India in this day,” Sopariwala said.

Dhakidae criticized Wahid for being “wishy-washy and unpre-
dictable.” But he praised him for abolishing the Ministry of
Information, a government agency used to control the media under
former President Suharto, a military strongman who was driven
from office in 1998.

Tempo was banned in 1994 under Suharto and reopened in 1999.
Harymurti was the magazine’s U.S. bureau chief when the publica-
tion was closed.

Harymurti likened Suharto’s form of repression to Swiss cheese.
“As long as you moved from one hole to another, you were OK,” he
said.

Harymurti answered the Wahid question by describing three
mysteries in Indonesia:

■ When a person will die.
■ When the world will end.
■ What Wahid will do next.
Harymurti said Indonesians are accustomed to a government

that promises prosperity in return for the surrender of individual
rights. A lot of people among the population of 210 million are indoc-
trinated with the idea of a strong government that keeps people
from killing each other, he said.

“Some people who fought Suharto — they wanted a new strong
person,” he said, adding that the most important role for the media
is to fight this paradigm.

Between unfriendly courts and unruly mobs lies an unlikely
remedy — a press council.

Bambang Harymurti, editor in chief of Tempo, a weekly news-
magazine in Indonesia, said he supports the country’s new, voluntary
press council as a means to resolve media disputes because the courts
there don’t function well and mobs sometimes settle grievances.

The council accepts complaints only when both sides agree to
stay out of court. Without an alternative way to settle disagrements
between the media and sources, the “person with the most money
would win — either by buying the court or renting a mob,”
Harymurti said.

Press councils often instill fear in journalists because in some
countries they are controlled by the government and used to license
the news media.

Harymurti and Daniel Dhakidae, director of research and devel-
opment for Kompas, Indonesia’s largest daily newspaper, described
media that are free of government interference but that fear mobs.

In the first four months of 2000, the Alliance of Independent
Journalists in Indonesia documented 21 cases of journalists being
harassed, threatened or harmed. Crowds angered by media cover-
age have protested at newspaper offices and radio stations.
Journalists have been threatened with harm if they report news that
angers local interests.

Most of the mob action is triggered by stories about religion,
Harymurti said.

Moderator Bernard Kalb asked whether either newsman had
faith in Indonesian President Abdurrahman Wahid.

Daniel Dhakidae of Kompas (left) and Bambang Harymurti of Tempo
(right) enjoy a light moment with moderator Bernard Kalb.

Indonesian editor
supports press
council to resolve
media disputes



Traditional news media are using their
Internet sites to get more people politically
inclined, three online journalists said.

“The interactivity of the Web gives us a
very direct way to engage our readers and get
them plugged into the electoral and political
process,” said Mark Stencel, managing editor
of Washingtonpost.com’s OnPolitics Web site.

Prospective voters in the recent U.S. pres-
idential election were able to ask questions of
Washington Post political writers, read up-to-
the-minute reports (including transcripts and
quick analyses of the debates) and explore
candidates’ positions on specific issues,
Stencel said. The effort left him hopeful that
public cynicism about politics and apathy
about voting, for which the news media “bear
some responsibility,” can be turned around.

Daisy Li Yuet-Wah, director of Apple Daily
online in Hong Kong, said the Internet pro-
vides “a new arena for readers who have a real
concern about politics.” People can have
online chats with one another to discuss polit-
ical issues, said Li, whose Web site is an off-
shoot of the Chinese-language Apple Daily
newspaper.

The Internet also can be a vehicle to keep
the public engrossed in politics when some-
one elected to office gets into hot water.

In the Philippines, BusinessWorld Online
has been publishing transcripts of the
impeachment proceedings against President
Joseph Estrada to allow people to make up
their own minds about the case, said Michael
D. Marasigan, chief operating officer and edi-
tor, and former city editor of the daily
BusinessWorld in Manila.

Stencel offered to provide some pointers
on how a Web site can cover an impeachment
trial, because “we have some experience with
that.”

“For a long time, television took the
breaking-news business away from newspa-
pers, and our role became much more about
analysis and context,” Stencel said. “The
Internet has put us back in the breaking-news
business,” requiring “much more rapid-fire
editorial decision-making.”

The mantra of Washingtonpost.com is,
“We’d rather be right than first,” and it “saved

us during the (Clinton) impeachment
process,” Stencel said. But the Web site was
among many news outlets that on the night of
the 2000 presidential election prematurely
proclaimed George W. Bush the victor.

Panel moderator Adam Clayton Powell III,
director of technology and programs for The
Freedom Forum, said the biggest online-relat-
ed change between the 1996 and 2000 presi-
dential elections was the number of U.S.
households linked to the Internet. It now
exceeds 50%, he said.

In Hong Kong, last September’s legislative
elections were the first to be covered online,
Li said. The Apple Daily site conducted pref-
erence polls that produced one notable result:
People who participated tended to be more
liberal than the overall electorate.

But the impact of the Internet on the
elections was “not significant at all,” she said,
because only about 29% of Hong Kong resi-
dents between ages 15 and 64 are online.

Li noted, though, that one of the beauties
of the Internet is that it has no boundaries. It
enables people who move away from an area
to follow politics closely in their previous
place of residence. Between 50% and 60% of
the users of Apple Daily online live some-
where other than Hong Kong, especially
North America, Australia and New Zealand,
she said.

Through e-mail correspondence and par-
ticipation in online forums, “We are certain
there are some readers from China” as well, Li
added.

Less than a million of the 75 million peo-
ple living in the Philippines are online, and
most visitors to BusinessWorld Online are
Filipinos residing elsewhere, Marasigan
said.

The site, which he helped to start in 1995,
is gearing up to cover local elections in 2001.
As part of that effort he sent a “mobile media”

team to 14 provinces to see the extent to
which an infrastructure for the Internet
exists. They filed stories and transmitted dig-
ital photos from pay telephones in conven-
ience stores, from business telephones in
restaurants and from the occasional cyber-
cafe. Their conclusion: The Philippines is very
much a Third World nation in terms of infor-
mation technology, even though many techni-
cal people from the country are now working
in California’s Silicon Valley.

All three panelists said they were opti-
mistic about the future of Internet journalism
— even Li, who saw the work force of Apple
Daily online slashed recently by owner Jimmy
Lai Chee-ying because of high operating loss-
es. Li, whose position was not eliminated, said
she continued to “feel very positive about the
Internet.” It is “not just something fashion-
able. It’s actually a revolution. We will not go
back.”

Online news sites:
helping to plug in voters

6 PRESS, POWER & POLITICS: ASIA

Mark Stencel recounts how
Washingtonpost.com erred on the night of the
2000 U.S. presidential election.

“Television took the breaking-news business
away from newspapers. … The Internet has
put us back.”

—Mark Stencel, managing editor, Washingtonpost.com’s OnPolitics Web site

Daisy Li Yuet-Wah says Apple Daily online
connects people who follow Hong Kong
politics. At left is Michael D. Marasigan of
BusinessWorld Online in the Philippines.



Editorial cartoonists in Asia are going
after corrupt politicians and are risking their
jobs, even their lives. Their counterparts in
the United States and some other Western
countries are living comfortably and going
after laughs.

That was the sharp distinction drawn at
the final discussion of the Asia Media Forum.

The criticism of Western political car-
tooning came from moderator Nury Vittachi,
a former editorial cartoonist who now is a
humor columnist for the daily Hong Kong
iMail and the weekly Far Eastern Economic
Review; and panelist Larry Feign, an
American cartoonist who draws for the iMail.

In his introductory remarks, Vittachi said
of the Western cartoon scene, “It’s comfort-
able, it’s cozy.” He contrasted that with the
situation that he said cartoonists have faced
in his homeland of Sri Lanka since the 1950s
— physical threats, government crackdowns
and other forms of intimidation.

“The difference is, Western cartoonists
have it really easy. These guys, they fight for
their lives, they fight for their jobs,” he said,
gesturing toward panelists Feign, S.C.
Opatha and Sara Seneviratne.

Opatha, chief cartoonist of The Sunday
Leader in Colombo, “has known more press
controls and clampdowns than probably any
cartoonist in history,” Vittachi said. He called
Opatha “a brave man.”

Feign said that when he was growing up
in the United States, editorial cartoons had
political punch. “They don’t any more,” he
said. “They’re just gags.”

Neither Vittachi nor Feign offered specif-
ic examples of cartoonists or cartoons that fit
into a purely comedic category. They did,
however, praise the work of The Guardian’s
Steve Bell in London and that of the late
American cartoonist Jeff MacNelly as hard-
hitting editorial commentary.

Feign was let go by the South China
Morning Post in 1995 after he penned a con-
troversial cartoon about organ transplants.
His next full-time job at a newspaper came
this past May, when the iMail revived his
politically and socially oriented cartoon
strip, “The World of Lily Wong.”

“I personally was blacklisted (and)
couldn’t find any work for a few years,” Feign
said. “It wasn’t fun.”

But he also said that nothing in his
career could compare with experiences of
Opatha and Seneviratne, both of whom have
firsthand experiences about the dangers of
cartooning in Sri Lanka.

Opatha, a cartoonist in Sri Lanka for
three decades, said he has been able to per-
severe because of strong editorial leadership
at the Leader and his own determination to
seek the truth, to make a difference.

“I always take the side of the poor man
… because I have been in a poor family,” he
said, adding that the poor “have been taken
for a ride by the politicians.”

Opatha acknowledged that when he goes
after corruption and bribery, he risks physi-
cal reprisal. There are hardly any young car-
toonists working in Sri Lanka “because they
are very frightened,” he said.

Seneviratne said he began editorial car-
tooning in Sri Lanka when he was 16. He
worked at the Independent group of newspa-
pers, but his time there ended suddenly two
years later when soldiers met him at the door
and prevented his entering the office.

He later produced six cartoon-laden
booklets that ultimately helped to bring
down the ruling government. But by that
time, he said, he had been forced — at age
21 — to leave the country.

By way of Italy, Singapore and Australia
he made his way to the Hong Kong
Standard, where one of his cartoons about
the situation back in Sri Lanka got him in
trouble with an editor and into a confronta-
tion with a colleague. When in 1997 manage-
ment told him to stop drawing newly
installed Hong Kong Chief Executive Tung
Chee-hwa as a “pineapple head,” “I said,
‘That is how I look at him, so what can I do?’ ”
Under pressure, he resigned.

After a brief fling with a startup cartoon
magazine, Seneviratne returned to his old
desk at the iMail, successor to the now-
defunct Standard.

“I’m not a well-built fellow. … So what I
do is use my pen,” he said.

Vittachi, the moderator, said he, too, has
had his troubles. The South China Morning
Post commissioned him to draw a series of
cartoons, and what he produced featured “a
little monkey who gets into Tung Chee-hwa’s
brain and finds all sorts of bad stuff in there.”
He added that the newspaper “took one look
at it and canceled it.”

PRESS, POWER & POLITICS: ASIA 7

Panelists draw sharp distinction between
Asian and Western political cartooning

From left: Cartoonists Larry Feign of the Hong Kong iMail, S.C. Opatha of The Sunday Leader in Sri Lanka and Sara Seneviratne of the iMail testify to the
hazards of editorial cartooning in Asia.



8 PRESS, POWER & POLITICS: ASIA

Free-flowing discussions 
accentuate Hong Kong forum

Clockwise from top: Attendees view a photo display of Freedom
Forum programs around the world. Some of Hong Kong's 30-plus
newspapers compete for space at a newsstand. More than 200
people, including a large contingent of working press, attend the
opening program at the Grand Hyatt hotel.



PRESS, POWER & POLITICS: ASIA 9

00
-W

13
: 1

2/
00

 • 
3.

5K
 • 

ND
IC

Indian
Ocean

Pacific
Ocean

5000

Miles

N

INDIA

SRI LANKA

CHINA

MONGOLIA

RUSSIA

JAPAN

NORTH
KOREA

TAIWAN

HONG
KONG

PHILIPPINES

PAPUA
NEW GUINEA

I N D O N E S I A

BRUNEI

SINGAPORE

MALAYSIA

VIETNAM

CAMBODIA

LAOS

THAILAND

MYANMAR

BHUTAN

BANGLADESH

NEPALNew Delhi

Colombo

Jakarta

Kuala Lumpur

Bangkok Manila

Taipei

Seoul

Ulan Bator

SOUTH
KOREA

(BURMA)

PAKISTAN

At The Freedom Forum Asian Center, Pakistani editor
Shaheen Sebhai (left) asks a question while other
attendees (above) listen intently.



The Freedom Forum, based in Arlington, Va., is a nonpartisan, international foundation dedicated to
free press, free speech and free spirit for all people. The foundation focuses on four main priorities: the
Newseum, First Amendment issues, newsroom diversity and world press freedom. 

The Freedom Forum funds two independent affiliates — the Newseum, the interactive museum of
news in Arlington; and the First Amendment Center, with offices at Vanderbilt University in Nashville,
Tenn., and in New York City and Arlington. Other operating offices are in Buenos Aires, Hong Kong,
Johannesburg, London and Cocoa Beach, Fla.

The Freedom Forum was established in 1991 under the direction of Founder Allen H. Neuharth as suc-
cessor to a foundation started in 1935 by newspaper publisher Frank E. Gannett. The Freedom Forum is
not affiliated with Gannett Co., does not solicit or accept financial contributions, and does not accept unso-
licited funding requests. Its work is supported by income from an endowment now worth about $1 billion
in diversified assets.

www.freedomforum.org


